jika dia datang lagi


jika dia "datang" lagi
aku mohon 
teriak dalam bisu
hapuskan susuk wajah itu
bukan aku ingkar
namun teresak batin aku 
kerna segenap kalbu dihantuimu

jika dia "datang" lagi
apakah tanda imanku lagi
memekik namun kosong tiada penghuni
seringkali diuji
kalam Allah menjadi santapan
bimbang aku terperosok jauh lagi
semudah apa angin itu berbisik
khayal aku dibuatnya
tolong aku Ya Rabb
bukan aku pinta cerita bersulam gangsa
namun tak layak aku punya bertahta emas suasa

kau siapa?
aku siapa?
langit
bumi
matahari
bulan 
bintang
tak mampu aku
untuk menyulam kait bintang
simpan rapi dalam kocek ini
siapa gerangannya?
peduli saja
nanti bila dia "datang" lagi
korek biji mataku
pekakkan telingaku
bisukan mulutku
kerna 
aku telah pergi untuk pergi
masakan enggang bersama pipit
masakan berlian di jari manis
jika cuma secupak sekepal nasi dijari
enggan lagi aku
jika lihat mentari pergi
kerna kerinduan aku nanti
umpama pungguk itu
rindukan si bulan
nun jauh...
disana.

jika dia "datang" lagi
jadikan ia fantasi
kerna direaliti
aku bermimpi itu yang pasti.



Salam sayang,
Aimie yusof

Popular Posts